Қазақстандағы жылдың маңызды саяси және экономикалық оқиғаларының бірі өткен аптада Қазақстан мен Өзбекстан арасындағы Одақтастық қатынастар туралы шартқа қол қою болды. Қазақстан Президенті Қасым-Жомарт Тоқаев Ташкентке сапарының қорытындысына түсініктеме бере отырып: «құрметті Шавкат Миромонович Мирзиеев екеуміз Тарихи келісімдерге қол қойдық, олар менің терең сенімім бойынша мемлекеттеріміз арасындағы ынтымақтастық пен бауырластық қарым-қатынастар шежіресіне алтын әріптермен жазылады. Қазақстан мен Өзбекстан арасындағы Одақтастық қатынастар туралы шарт біздің халықтарымыздың одан әрі жақындасуға деген өзара ұмтылысын білдіреді және олардың байырғы мүдделеріне сай келеді».
Айта кету керек, биылғы жылы қалыптасқан халықаралық жағдай және кем дегенде Орталық Азия елдерінің ескі әлемдік саяси және экономикалық құрылымын қайта қарау жағдайында интеграциялық бастамалардың саны мен сапасы күрт өсті. Осы тұрғыдан алғанда, аймақтың екі ірі экономикасы арасындағы одақ — бұл болашақ әлемдік күштерді бөлуде маңызды орынға ие бола алатын толыққанды аймақтық бірлестік құру жолындағы сапалы қадам. Алайда, тәжірибе көрсеткендей, мұндай келісімдердің өздері, егер олар бірлескен маңызды жобалармен қамтамасыз етілмесе, тек декларациялар болып қала береді. Ташкентке сапардың қорытындысы Қазақстан мен Өзбекстанның нақты интеграция жолымен қозғалу ниетінің маңыздылығын көрсетті. Сапар барысында және оның алаңдарында 17 түрлі келісімге қол қойылды, ал президенттер Қасым-Жомарт Тоқаев пен Шавкат Мирзиеевтің өздері қол қою кезінде қазақстандық және өзбек бизнесін жүзеге асыратын 6 бірлескен жобаға қатысты.
Мұнда қазақстандық PTC Holding және Halyk Bank, Ташкент облысының хокимиаты және өзбек VUONO CAPITAL ЖШҚ жасаған келісімге ерекше назар аудару қажет. Тараптар жалпы құны 300 миллион долларға жуық логистикалық орталық салу туралы Меморандумға қол қойды. Бұл инфрақұрылымдық жобалар өзінің ұзақ мерзімділігіне, сондай-ақ капиталды қажетсінуіне және синергетикалық әсеріне байланысты серіктестіктің ұзақ мерзімді іргетасын қалауда, сондай-ақ іс жүзінде қатысушылардың әрқайсысы іске асырылып жатқан жобадан өз пайдасын алған кезде win-win қағидатын іске асыруда.
«Қазақстан мен Өзбекстан 30 жылдан астам уақыт бойы сенімді көршілер ғана емес, сонымен қатар адал серіктестер болып келеді, іске асырылып жатқан бірлескен жоба бұған жарқын дәлел. Қазақстан мен Өзбекстанда көлік дәліздерін дамыту және логистиканы жақсарту жөніндегі міндеттер жүк тасымалы көлемін сақтау және ұлғайту үшін басым болып табылады, бұл өз кезегінде өңір экономикасына мультипликативтік әсер береді және елдеріміздің бизнес-қауымдастықтары арасындағы іскерлік әріптестікке қосымша серпін береді», — деп қол қойылған құжатқа PTC Holding өкілі Данияр Әбілғазин түсініктеме берді.
Айта кету керек, бүгінде Орталық Азияның көлік дәліздері жүк тасымалы көлемінің жылына 15-20 пайызға тұрақты өсу серпінін көрсетіп отыр. Қазақстан мен Өзбекстан арасындағы өзара сауданың өсуі 5 миллиард долларға жақындады, ал Президенттер алдағы жылдары тауар айналымын екі есеге арттырып, 10 миллиард долларға жету міндетін қойды.
Алайда, осы нақты көрсеткіштерге жету үшін инфрақұрылымды дамыту қажет. Ол, дәлірек айтсақ, оның тапшылығы бизнес үшін кедергі болады. Мәселен, бүгінгі таңда Өзбекстанда әлемдік стандарттарға толық жауап беретін және А класындағы қойма үй-жайлары бар бірде-бір көліктік-логистикалық орталық жоқ, бұл температуралық режимді, заманауи ақпараттық жүйені реттеу мүмкіндігі бар заманауи қоймаларды білдіреді. Ал Өзбекстан Республикасының және Орталық Азия елдерінің контейнерлік тасымалдарының динамикасын ескере отырып, сондай – ақ Қытай – Қырғызстан – Өзбекстан және Өзбекстан – Ауғанстан-Пәкістан жаңа теміржол желілерінің жоспарларына сәйкес көлік-логистикалық орталықтарға және теміржол инфрақұрылымын дамытуға қажеттілік артатын болады.
Олар не салғысы келеді
Мультимодальды көлік-логистикалық орталық Ташкент облысы Янгиюль ауданының аумағында, Өзбекстан астанасынан 10 шақырым жерде орналасатын болады. Қойма үй – жайларының жалпы ауданы 248 000 шаршы метрді, теміржол жолдарының жалпы сыйымдылығы 1240 вагонды және 11 100 контейнерді құрайды деп болжануда.
Жобаның бірінші кезеңін 2023-2026 жылдары жүзеге асыру жоспарлануда. Оны іске асыру шеңберінде терминал қызметін қамтамасыз ету үшін шамамен 24 шақырым теміржол жолдары, 2400 контейнерді сақтауға арналған алаң, ауданы 22000 шаршы метрден асатын А класты қойма және басқа да ілеспе инженерлік инфрақұрылым салынатын болады. Қол қойылған меморандумға сәйкес, Halyk банк бұл үшін шамамен 70 миллион АҚШ долларына баламалы қаржы беруге дайын. Жоба операторы РТС Holding — «РТС-СА»еншілес компаниясы болады. Бұл өте маңызды — мультимодальды көліктік-логистикалық орталықты (КЛО) жобалауды Қазақстан мен Өзбекстаннан жобалау институттарының консорциумы жүзеге асыратын болады.
Жалпы алғанда, жобада теміржол инфрақұрылымын, оның ішінде теміржол жолдарын (ұзындығы 37,2 километр), 11 000-нан астам контейнерді біржолғы сақтау мүмкіндігі бар контейнерлік алаңдарды, әртүрлі жүктерді Тиеу-түсіру, сақтау және өңдеу үшін А, А+ класындағы заманауи қойма кешендерін, оның ішінде белгілі бір температуралық режимді талап ететін, жалпы жүк тиеу-түсіру, сақтау және өңдеу үшін салу көзделеді. ауданы 248 000 шаршы метр. Бұл ретте инвестициялардың жалпы көлемі шамамен 300 миллион долларға бағаланады.
«Біз бұл терминалды өте инновациялық еткіміз келеді. Яғни, бүгінгі таңда логистика әлеміндегі ең жаңа, ең заманауи, ең инновациялық барлық нәрсені біз осы жобада қолданамыз. Бұл жұмыс технологиясына да қатысты-жылжымалы құрамды беру, бұл шамадан тыс жүктемеге қатысты, бұл жабдыққа да қатысты, яғни біз Еуропада тапсырыс беретін крандар, комбинилифттер, бұл қоймаішілік сақтауға да, қоймаішілік логистикаға да қатысты», — деді PTC Holding Басқарма Төрағасы Тимур Қарабаев.
Оның айтуынша, жобаның ерекшелігі – терминал бір уақытта вагондардың көптеген түрлерін-әмбебап (жабық вагондар мен жартылай вагондар) және контейнерлері бар фитинг платформаларын қабылдай алады. Сонымен қатар, ол «вагоннан машинаға», «машинадан машинаға», «машинадан вагонға»режимінде жұмыс істеуге мүмкіндік береді.
«Біздің міндетіміз — көліктің кез келген түрін өңдей алатын логистикалық терминал жасау», — деді қазақстандық компания басшысы.
Құрылыс орнын таңдауға келетін болсақ, Ташкент облысы хокимінің Инвестициялар және сыртқы сауда жөніндегі орынбасары Наджмеддин Шариповтың айтуынша, «Ташкент облысы географиялық жағынан ыңғайлы жерде орналасқан, ол екі елмен шектеседі – бұл бір жағынан Қазақстан, екінші жағынан Тәжікстан».
«Облыс Өзбекстанның шығыс бөлігінде (Ташкент облысы, Ферғана алқабы) Тәжікстан халқының шамамен 50 пайызында тұратындығымен ыңғайлы. Осы тұрғыдан алғанда, КЛО — ны Ташкент облысында, сондай-ақ тауарлар мен жүктердің ыңғайлы транзиті қамтамасыз етілетін Астананың жанында орналастыру қисынды», — деді Шарипов.
Өзбекстан үшін артықшылықтар
Статистика деректерінен көрініп тұрғандай, 2016 жылдан 2022 жылға дейін Өзбекстан Республикасында контейнерлік тасымалдау көлемі 2,2 есеге, жылына 96-дан 220 мың контейнерге дейін ұлғайды. Мұндай өсу негізгі проблеманы — қажетті инфрақұрылымның тапшылығын күрт ашқаны анық.
«Бірінші кезекте, қазіргі уақытта Өзбекстанда А класындағы логистикалық терминалдар жоқ деп айта аламын. Біздің жүктеріміздің бүкіл транзитін тек республика ішінде ғана емес, одан тыс жерлерде де қамтамасыз ететін еді. Себебі соңғы уақытта Өзбекстан көптеген экспортқа бағдарланған тауарлар шығара бастады. Осыған сүйене отырып, логистика маңызды мәселеге айналады. Егер біз қазір әлемдік стандарттар бойынша жұмыс істейтін осы логистикалық орталықты құратын болсақ, онда біз өндіретін өнімнің бәсекеге қабілеттілігін қамтамасыз ете аламыз», — деді Ташкент облысы хокимінің орынбасары.
Мұны Өзбекстанның Жоғарғы басшылығы да айқын түсінеді. Осыған байланысты Президент Шавкат Мирзиеев «жаңа Өзбекстанды дамытудың 2022-2026 жылдарға арналған стратегиясы туралы» жарлық шығарды, онда республиканың көлік саласын дамыту, оның ішінде Ташкентте орналасқан теміржол станцияларын (терминалдарын) тасымалдау немесе жаңғырту тұжырымдамасын, жүк тасымалы көлемінің болашақтағы ұлғаюын ескере отырып, мультимодальды көлік желілерін дамыту тұжырымдамасын әзірлеу жөніндегі шаралар көзделген.- Ташкент қаласының айналасындағы логистикалық орталықтар, теміржол арқылы контейнерлік тасымалдау үлесін кемінде 2 есе ұлғайту, сондай-ақ көлік-логистикалық орталықтар желісін құру және көлік және басқа салаларға инвестициялар тарту.
2022 жылғы 6 мамырда Өзбекстан Республикасы премьер-Министрінің орынбасары – Инвестициялар және сыртқы сауда министрі Сардор Өмірзақов Өзбекстан Республикасы мен Қазақстан Республикасы арасындағы өнеркәсіптік кооперацияның бірлескен жобаларын іске асыру жөніндегі жол картасын бекітті.
Жол картасының 6-тармағында контейнерлік терминалы бар заманауи КЛО құру, сондай-ақ Республика кәсіпкерлері тарапынан оларға өсіп келе жатқан қажеттілікті жабу үшін Өзбекстанға жүк вагондары мен контейнерлердің жеке паркін тарту арқылы ірі логистикалық оператор құру көзделген.
«Жоба екі кезеңде жүзеге асырылады. Бірінші кезеңде 200 жұмыс орны құрылады, жоба аяқталғаннан кейін мыңнан астам жұмыс орны құрылады. Сонымен қатар, бұл мультипликативті әсерді, яғни жанама жұмыс орындарын құруды ескермейді. Логистикалық орталықтың жанында қонақ үйлер, мейрамханалар, инфрақұрылым нысандары құрылатын болады. Бұл біздің өңірдің әлеуметтік жағдайы үшін маңызды», — деді Наджмеддин Шарипов.
Екіншіден, қазір Ташкент облысында жұмыс істейтін көптеген компаниялар үшін өз жүктерін сапалы тасымалдау маңызды.
«Ташкент облысында әртүрлі бағыттар бойынша 5 еркін экономикалық аймақ жұмыс істейді, 50-ден астам шағын өнеркәсіптік аймақ жұмыс істейді, онда көптеген экспортқа бағдарланған өнімдер өндіріледі. Сондықтан логистика бұл компаниялар үшін ішкі тасымалдар үшін де, сыртқы тасымалдар үшін де өте қажет және маңызды», — деп есептейді Ташкент облысы хокимінің орынбасары.
Қазақстан үшін артықшылықтары
«Қазақстандық бизнестің қатысуы және осы тасымалдардан табыс алуы үшін бізге Өзбекстандағы тірек терминалы қажет, өйткені қазір жүк ағындары әртүрлі шекаралық өткелдер арқылы өтіп жатыр. Біздің міндетіміз-Қазақстан арқылы транзиттің қарқынын ұстап тұру, арттыру, бұл клиенттердің басқа шекара өткелдеріне бармауын, Орталық Азияға кірудің басқа нүктелерін іздемеуін білдіреді», — деп тікелей мәлімдейді Тимур Қарабаев.
Бұл жағдайда, қазақстандық тасымалдаушылардың пікірінше, Өзбекстандағы тірек терминалы — бұл аймақта толыққанды сервис құру үшін қажет басқатырғыштың жетіспейтін бөлігі.
Тимур Қарабаев қазақстандық көлік саласы үшін ең басты ұзақ мерзімді сын-қатер жаңа шекара өткелдерінің ашылуы болуы мүмкін екенін жасырмайды.
«Бүгінде Қашқар — Қытай — Қырғызстан — Өзбекстан арқылы өтетін шекара өткелі белсенді талқылануда. Оны жүзеге асыра отырып, біз еліміз арқылы өтетін жүк ағынының бір бөлігін жоғалтуымыз мүмкін. Бос табиғатқа жол берілмейді және бір нәрсе, әрине, сол жерге кетеді, бірақ біздің міндетіміз – қазақстандық транзитте клиенттік базамызды сақтау, — деп пайымдайды Тимур Қарабаев. «Өкінішке орай, қазіргі заманғы мультимодальды терминалсыз бұл мүмкін емес».
Сонымен қатар, оның айтуынша, PTC Holding компаниясы терминалдық қуаты бар істердің ағымдағы жай-күйін талдап, Өзбекстанда Тоңазытқыш қоймалары, фармацевтикалық қоймалары бар А класты қоймалары бар дайын үлкен КЛО жоқ екенін түсінді.
«Біздің ойымызша, бұл Өзбекстандағы алғашқы жобаны қазақстандық компания жүзеге асырған кезде керемет мүмкіндік. Бүгінгі таңда біз өте жақсы құзыреттерді, өте жақсы команданы жинадық. Біз оның әлемдегі ең жақсы логистикалық орталықтарда қалай жұмыс істейтінін түсінеміз, біздің қызметкерлер Германия, Еуропа, Түркиядағы көптеген терминалдарды аралап шықты және біз қазіргі заманғы логистиканың қалай жұмыс істейтінін түсінеміз, — деп түсіндіреді Тимур Қарабаев. «Ол тек жерде жұмыс істей алмайды, тиісті инфрақұрылым қажет». Сондықтан, оның айтуынша, компанияда осындай қауіпті қадамға бару туралы шешім қабылданды – басқа елге жеткілікті үлкен қаражат салу.
«Иә, біз тәуекелге барамыз. Бірақ менің ойымша, біз бірінші болып табыламыз және табысты боламыз. Осы жобаны іске асыра отырып, біз ең алдымен өзімізге және нарықтың басқа қатысушыларына қазақстандық бизнестің жақсы трансұлттық инфрақұрылымдық жобалар жасай алатын деңгейге дейін өскенін дәлелдейміз», — деп есептейді PTC Holding басшысы.
Айта кету керек, бұл бос сөздер емес, жүк контейнерлік терминалын салу мен пайдаланудың және Қазақстанда контейнерлік сервисті ұйымдастырудың жинақталған оң тәжірибесі. Мәселен, 2021 жылдың мамыр айында холдинг қуаттылығы жылына 160 мың TEU Достық станциясында Қазақстан мен Қытай арасындағы шекара маңы аймағындағы контейнерлік терминалдың бірінші кезегін пайдалануға берді. 2022 жылы қуаттылығы жылына 320 мың TEU жеткен терминалдың 2-ші кезегі, сондай-ақ «ҚТЖ «ҰК» АҚ магистральдық теміржол желісіне іргелес және осы терминалда контейнерлік пойыздарды «өтпелі» технология бойынша өңдеуді жүзеге асыруға мүмкіндік беретін ұзындығы 13 шақырым теміржол инфрақұрылымы пайдалануға берілді.
Бүгінде Қазақстанда және Өзбекстанда демография да, адамдардың өмір сүру деңгейі де өсуде, бұл сөзсіз жаңа қызметтер мен жаңа тауарларды әкеледі. Орталық Азияға деген қызығушылық, ал Қазақстан Орталық Азия нарығы үшін жалғыз транзиттік ел болып табылады, демек, Орталық Азияның «в» және «из» жеткізу тізбектері мен логистикалық тізбектері айтарлықтай өсетін болады.
«Біздің міндетіміз, жақсы инфрақұрылым құра отырып, бұл трендті жіберіп алмау, яғни егер біз мұны өзіміз жасай алсақ, алақанды шетелдік капиталға бермеуіміз керек. Қазақстанда да, Өзбекстанда да біз жай ғана көрші емес, бауырлас халықтар екенімізді және жобаларды әр ел үшін барынша тиімді бола отырып, ең жоғары әлемдік стандарттар бойынша жасай алатынымызды түсінгеніміз қуантады», — деп есептейді Тимур Қарабаев.
https://tengrinews.kz/article/kazahstan-uzbekistan-soyuz-dvuh-krupneyshih-ekonomik-1910/