Қазақстанның транзиттік әлеуеті мен бизнестің Қытайдан Еуропа, Орталық Азия елдері мен Ресейге жүк тасымалдаудан табыс табу мүмкіндіктері айтарлықтай жоғары бағаланып отыр.
Алайда, оларды іс жүзінде іске асыру үшін шекаралық «түйіспелер» арқылы жүктердің жылдам өтуін қамтамасыз етуге және осының есебінен нарықтың көптеген ойыншыларын тартуға қабілетті инфрақұрылымды құруға жеткілікті үлкен инвестициялар талап етіледі. Мұндай инфрақұрылымдық жоба 2021 жылдың ортасында PTC Holding қазақстандық компаниясы салған «Достық» станциясының жанындағы Dostyk TransTerminal теміржолы болды.
«Достық» станциясының жанында контейнерлік жүктерді ауыстырып тиеуге арналған терминал салу идеясы PTC Holding-те 2018 жылы пайда болды: сол кездің өзінде Қазақстан арқылы жүк өтетін қытайлық тар (1 435 мм) темір жол табанынан Шиеліге (1 520 мм) жүктерді ауыстырып тиеу бойынша қуаттардың тапшылығы айқын болды.
Оқиғалардың одан әрі дамуы шекаралық өткелдегі осындай терминалдың қажеттілігін растады: 2019 жылы Қазақстан арқылы транзиттік контейнерлік тасымалдар 664 мың ЖФЭ-ге дейін өсті (жиырма футтық эквивалент, контейнерлік жүктерге арналған көлік құралдарының сыйымдылығын өлшеудің шартты бірлігі). Ал 2020 жылы пандемияға қарамастан, Қазақстан арқылы 876 мың ЖФЭ өтті.
2021 жылы темір жолдар бойынша контейнерлік жүктерді тасымалдау көлемінің өсуі 1 млн 066 мың ЖФЭ – ге дейін ұлғайып жалғасты-және осы көлемнің бір бөлігі Dostyk TransTerminal арқылы өтті, оның бірінші кезегінің құрылысына PTC Holding 6,1 млрд теңге салды. Бірінші кезектің қуаты 160 мың ЖФЭ құрады, 2021 жылғы маусымнан бастап 2022 жылғы маусымға дейін Dostyk TransTerminal арқылы 129 мың ЖФЭ ауыстырып тиелді. 2021 жылы жаңа терминалдың иелері оның екінші кезегін салуға кірісті, оған 9,2 млрд теңге салынды. Жаңа жоба терминалдың қуатын екі есеге арттырып қана қоймай, оларды 320 мыңға жеткізді. ЖФЭ жылына, сонымен бірге қабылдау-жөнелту жолдары бар жеке теміржол разъезін салу есебінен «Достық» станциясындағы магистральдық теміржолдарды түсіруге мүмкіндік берді.
«Достықта» кептелісті қалай болдырмауға болады
«Қазір Қытай жағынан тар табанды жүк тиелген вагондардың кіруі де, кең табанды жолмен шығу да» Достық «станциясы арқылы өтеді, ол жерге тек контейнерлер ғана емес, әмбебап жылжымалы құрам да барады, сондықтан ол жерде жылдам жүк тиеудің мағынасы жоқ», – деп есептейді PTC Holding басқарма төрағасы Тимур Қарабаев. – Вагондар әлі де жөнелту станциясында қалып қою қаупі бар: мұнда шамадан тыс жүктеме жылдамдығын арттыру үшін өз кіреберіс жолдарын
салу арқылы өтпелі технологияны не істеу керектігі туралы түсінік пайда болды. Біз бұл жолдарды салдық және жақында ғана оларды пайдалануға беру актісі қабылданды деген хабар алдық, шағын келісу рәсімдері қалды, алдағы айда бұл жұмыс аяқталады деп ойлаймын, содан кейін біз бұл сапарды белсенді түрде қолданамыз».
Ұзындығы 13 шақырымнан асатын жаңа темір жол құрылысына салынған инвестициялар тағы 8,2 млрд теңгені құрады, осылайша терминал мен оның инфрақұрылымын салуға жұмсалған жеке компанияның жиынтық шығындары 23,5 млрд теңгені құрады. Нәтижесінде «Достық» станциясында «Dostyk TransTerminal» платформаларында бір мезгілде 1 200 контейнерге дейін сақтау мүмкіндігінің арқасында контейнерлерді бір жолтабаннан екінші жолтабанға тез ауыстырып қана қоймай, бір жүк жөнелтуші үшін монопоезд қалыптастыруға болатын алаң пайда болды. Сондай – ақ, монопоездар бірнеше терминалдар жұмыс істейтін бір межелі станция үшін де құрылуы мүмкін-Dostyk TransTerminal-да тапсырыс берушінің қалауы бойынша соңғы пунктте вагондарды бір құрамнан әртүрлі тұйықтар бойынша сүйреп апарудың қажеті болмас үшін олардың әрқайсысы үшін әртүрлі құрамдар құра алады.
Жаңа терминалдың барлық осы артықшылықтары көптеген шетелдік компаниялардың назарын аударды, жүктердің ең көп саны (115 мың ЖФЭ) БКЛК ЕРА – қазақстандық, ресейлік және Белорусь темір жол Альянсының жобалары бойынша тасымалданды. Терминалды басқаратын PTC Holding компаниясының еншілес компаниясы PTC Cargo-ның жеке жобалары тағы 14 мың ЖФЭ ауыстырып тиеуді қамтамасыз етті. Ресейлік «Трансконтейнер» және «Логбокс» компанияларымен серіктестікте жүзеге асырылатын PTC Cargo жеке жобаларының географиясы өте алуан түрлі. Мәскеу теміржол торабы бағытында жыл ішінде 9,4 мың ЖФЭ, Еуропаға – 3,1 мың ЖФЭ, Өзбекстанға – 1,3 мың ЖФЭ, тағы 0,2 мың ЖФЭ осы жылдың ішінде импортқа контейнерлермен жіберілген қазақстандық тауарларды құрады. Сонымен қатар, жеке компаниялар қазақстандық терминалдың мүмкіндіктеріне қызығушылық танытуда.
«Егер біз 2021 жылдың маусымынан 2022 жылдың сәуіріне дейін терминал жұмысының нәтижелерін қарастыратын болсақ, онда былк жобаларының басым болуын көреміз», – дейді PTC Cargo Бас директоры Олжас Шилтерханов. – Сол кезде үш елдің теміржол альянсына 106 мың ЖФЭ-нің 95,5 мыңы, яғни жалпы көлемнің 80% — дан астамы тиесілі болды. Енді, егер біз маусым мен маусым нәтижелерін алсақ, бұл қатынас қазірдің өзінде 60-тан 40% — ға дейін. Ең бастысы, мұндай қайта бөлу ОТЛК тарапынан көлемдердің азаюы есебінен емес, басқа операторлар тарапынан тұрақты өсім есебінен жүреді. Біз үшін бұл өте маңызды сәт – біз «зәкірлі» клиентіміздің тарапынан көлемді жоғалтпаймыз, сонымен бір мезгілде басқа нарықтық құрылымдар тарапынан тапсырыстар қоржынын ұлғайтамыз, жаңа әріптестер табамыз. Егер бәрі осы сюжет бойынша дамитын болса, біз Dostyk TransTerminal үшінші кезегінің құрылысы туралы ойлануымыз керек.
Неге PTC Holding өзінің «қызы» Қытайда
Жобаның негізгі инвесторы – PTC Holding жоспары бойынша терминалдың үшінші кезегі 2025 жылға қарай салынуы тиіс. Бұл ретте Қазақстан арқылы өтетін транзиттік контейнерлік тасымалдар ағыны тұрақты түрде ұлғаятын болады.
Мысалы, ҚР Индустрия және инфрақұрылымдық даму министрі Қайырбек Өскенбаев биыл темір жол көлігімен транзиттік тасымалдау көлемі өткен жылдың қорытындысы бойынша 1 066 мың ЖФЭ-ге қарағанда 1 100 мың ЖФЭ-ге дейін ұлғаяды деп болжап отыр. Ал жылжымалы темір жол құрамының барлық түрлерімен транзиттік тасымалдардың жалпы көлемі 2022 жылы бір жыл бұрынғы 21 млн тоннаға қарағанда 22,1 млн тоннаға дейін өседі.
PTC Cargo мамандары қазірдің өзінде бұл өсу үрдісі айтарлықтай көрінетін формаларға ие болып отыр деп мәлімдейді: егер Dostyk TransTerminal жұмысының алғашқы 10 айында ол арқылы 106,7 мың DFE, яғни айына орта есеппен 10,67 мың DFE ауыстырылған болса, онда маусым айына қарай ай сайынғы көрсеткіш 10,75 мың DFE дейін өсті.
«Егер бұрын» Достық » станциясы арқылы шартты түрде тәулігіне 10-12 құрам өтсе, енді ол арқылы 14-15 құрам өтеді, оның 9 – ы контейнерлік құрамға келеді, қалғаны-әмбебап парк. Біздің терминалдың өңдеу қуаты тәулігіне 12 пойыз, ал қазір біз тәулігіне орта есеппен 4,5 құрамнан артық жүктейміз, — дейді Олжас Шилтерханов. — Менің пікірімше, жүк ағыны үнемі ұлғаятын болады: қазір Қытай біздің «түйіспелеріміз» арқылы жөнелтуді арттыра бастайды, онда «достықтың» көбірек құрам қабылдай алатынын көріп, осы станция арқылы Ресей мен Еуропа елдеріне жүктерді көп жібере бастайды. Өйткені барлығы өз жүктерін жылдам жеткізгісі келеді, ал қазір біз контейнерлердің Қытайдың ең шығыс нүктесінен шығу сәтін ескере отырып, Еуропа мен Ресейге жөнелтетініміз, жүк Мәскеуге шамамен 10 күн ішінде жетеді, бұл өте жылдам. Сондықтан клиенттер теміржолды таңдайды».
Қытайдан келетін жүк көлемінің ұлғаюына компанияның Өзбекстандағы және Ресейдегі филиалдарына ұқсас Таяу Патшалықта PTC Holding өзінің еншілес құрылымын ашу да ықпал етуі мүмкін. Тимур Қарабаевтың айтуынша, бұл компаниялар тобына экспедиторлық және көліктік жергілікті компаниялар атынан делдалдарсыз қытайлық жүк жөнелтушілермен тікелей жұмыс істеуге және жүктің Қытай-Қазақстан шекарасын кесіп өткен сәттен бастап емес, бүкіл маршрут бойынша өтуін қамтамасыз етуге мүмкіндік береді.
«Бізде Қытайда филиал ашу жоспары бар, біз алдымен Шанхайда орналасуды жоспарлап отырмыз, тіркеу процесі басталды», – дейді PTC Holding басшысы. — Бұл өкілдік болмайды, бұл толыққанды шаруашылық қызметі бар халықаралық компания болады, ол біз тікелей жүк жөнелтушіге қызметтердің толық кешенін ұсына алуымыз үшін өз атынан жергілікті тасымалдаушылармен шарттар жасай алады. Біз барлық бағытта логистиканы бақылаған кезде бізге «түйіспелерде» өтуді жоспарлау ыңғайлы, осы жүктерге жылжымалы құрамды беруді жоспарлау ыңғайлы, құжат айналымына, транзиттік декларацияларды ресімдеуге қатысты барлық сәттерді бақылау ыңғайлы. Қазір біз серіктестерден сервистерді бөліп-бөліп сатып алғанда, Жүк Қазақстан шекарасына келгенде сапаға кепілдік бере аламыз. Ал ҚХР – да осындай компания ашылғаннан кейін біз маршруттың барлық тізбегін қадағалайтын боламыз», – деп түсіндіреді ол.
Dostyk TransTerminal контейнерлерімен шектелмейді
Жобалық қуаты тағы 160 мың ЖФЭ құрайтын терминалдың үшінші кезегіне келетін болсақ, Тимур Қарабаевтың айтуынша, ол контейнерлік тасымалдауға арналғаннан басқа, жылжымалы құрамның басқа түрлерінен жүктерді ауыстырып тиеуге есептелуі мүмкін. Қазір Қытайда құрастырылған автокөліктердің Қазақстанға да, Ресейге де жеткізілімі артып келеді, оларды торлы вагондармен тасымалдайды, ал «достықта» қазіргі уақытта оларды ауыстырып тиеу үшін арнайы жабдықталған аппарель жоқ.
PTC Holding басшысы: «Біз бұл мүмкіндікті Dostyk TransTerminal – да көлікті шамадан тыс жүктеу қажеттілігі шынымен үлкен болған жағдайда бере аламыз», — дейді. – Бизнес тарапынан контейнерлерді теміржол құрамдарынан автомобильдерге шамадан тыс тиеу туралы сұраныс бар-мұндай мүмкіндік «достықта» бар, бірақ станция шамадан тыс жүктелген. Айтпақшы, ҚТЖ іс жүзінде қабылдаған және осы жазда пайдаланыла бастайтын өз темір жол разъезі бар біздің терминал болашақта осы жүктеменің бір бөлігін өз мойнына алуы мүмкін. Жалпы, бізде терминал қызметін әртараптандыру бойынша көптеген нұсқалар бар және олардың барлығын біз мұқият зерттейтін боламыз», – деп түйіндеді Тимур Қарабаев.